Aanbiedersreis

Van zoektocht naar pilots richting zoektocht naar schaal

Ik ben Niels Rood, ik ben via Squarewise als innovatiecoach actief bij TKI Urban Energy in het Uptempo!-programma. In het dorp waar ik woon was ik tot 2018 wethouder met het klimaatbeleid in mijn portefeuille. Het leek me niet zo verschrikkelijk ingewikkeld om in vier jaar 1.000 woningen van het gas af te halen. Dat bleek iets anders te liggen, het werden er tien en toen die klaar waren was ik al weer weg.

Binnen Uptempo! houd ik mij bezig met de aanbieders van innovaties, in de rol van innovatiecoach. Een belangrijk doel van die bedrijven is prijsdaling. Een energieneutraal en aardgasvrij huis moet goedkoper worden want anders komt de markt niet los. Maar zolang de aantallen niet los komen, blijft het duur maatwerk en knutselen op de bouwplaats. Kip-ei; dat moet doorbroken worden en we hebben met Uptempo! eraan bijgedragen dat je daar nu de eerste resultaten van ziet.

Ik heb geleerd dat er tussen die aanbieders en de vraagkant een goede keten ontbreekt. De vraag is er echt, 80% van de mensen wil dat hun huis wordt verduurzaamd, volgens Motivaction. Maar hoe krijgt een innoverende aanbieder zijn aanbod op het netvlies van de vrager? En omgekeerd: waar moet de consument heen als hij ontzorgd wil worden? Als je een keuken koopt is er een keten die werkt - je weet waar je terecht kan en je weet natuurlijk ook dat je teveel betaalt, maar overal in ongeveer gelijke mate. Zoiets ontbreekt nog bij de verduurzaming van die miljoenen woningen. Daar moeten we mee aan de slag. Uit het klimaatakkoord komt het idee tevoorschijn dat de corporaties voor de grote aantallen gaan zorgen. Dat is top. We moeten wel meteen ook gaan kijken naar al die andere huizen.

Een energieneutraal en gasvrij huis is altijd een combinatie tussen nieuwe installaties en vernieuwingen aan dak en gevels. Dat werkt op elkaar in, als je het niet als een geheel benadert, geef je onnodig veel geld uit of het huis blijft koud. Bouwers moeten meer weten over installatietechniek en installatiebedrijven moeten meer leren over de gebouwschil. Met de laatste stand van de technieken. Dat heeft gevolgen voor de twee brancheverenigingen, voor het cursusaanbod, voor de beroepsopleidingen. De klanten worden zo langzamerhand echt ongeduldig dus hier moet echt nu wat aan gebeuren!

Een innovatieve oplossing succesvol introduceren op de markt is nog een flinke uitdaging. Zelfs als de prototypes, living labs en kleinschalige pilots laten zien dat de innovatie werkt. De stap naar succesvolle implementatie duurt vrijwel altijd langer dan aanbieders verwachtten toen ze starten. De centrale vraag is: valt hier winst te behalen? Hoe kunnen aanbieders sneller van pilot naar orderstroom, van start-up naar scale-up? In dit artikel neemt Niels de lezer mee langs de uitdagingen die aanbieders van innovatieve oplossingen tegenkomen op hun pad. En hij biedt een perspectief hoe je deze uitdagingen overwint. Bent u zo'n aanbieder, en komt u graag in contact met Uptempo! hierover? @email

Download het artikel over de aanbiedersreis (pdf)