Nieuwe standaard neerzetten
Als offshore ingenieur deed Mark veel studies voor klanten, inclusief analyses en rapporten. Dat waren grote rapporten met veel jargon die vervolgens naar de verzekering gingen en uiteindelijk bij de schepen terechtkwamen: “Op schepen wordt een andere taal gesproken en de output sloot niet goed aan bij de praktijk. We werkten maanden van tevoren aan de rapporten en moesten daarom voorzichtige aannames doen. Samen met de toenmalige directeur heb ik besloten dat dit anders moest. We dachten aan software, meer aan boord doen en een technisch gedreven oplossing. Mijn volgende taak was het schrijven van de software en na een jaar waren we ervan overtuigd iets nieuws te kunnen bieden in de markt. De volgende stap was het oprichten van een nieuw bedrijf: MO4. Vanuit de wil om te verbeteren en het anders te doen. Ik heb altijd al de ambitie gehad om te ondernemen en samen hebben we het bedrijf vormgeven en de rollen verdeeld.”
Twee bedrijven samenvoegen
In 2022 is het bedrijf verhuisd naar Rotterdam. Voorheen werd er geopereerd vanuit Amsterdam, maar door de overname van BMO Offshore uit Delft was een gezamenlijke locatie nodig: “Voor mijn gevoel waren we nog net begonnen toen we de mogelijkheid kregen om BMO over te nemen. De producten waren complementair en zij waren verder in het doen van metingen. Die analytische kant sloot mooi aan op onze filosofie. Tenderen deden we ook al samen op projecten en daarom was het verbinden van de bedrijven een logische stap. Dat bracht ook meteen een uitdaging met zich mee, want alles kwam samen: de mensen, contracten, de technologie. Beide bedrijven hadden een hechte club mensen en zij moesten leren samenwerken en elkaar begrijpen. Inmiddels heerst er één cultuur en weet iedereen wat ze aan elkaar hebben. Het team is verantwoordelijk en wil graag dingen zelf oplossen. Dat helpt mij ook na het veranderen van mijn eigen rol naar managing director. De eerste persoon aannemen was lastig omdat we in het begin afhankelijk waren van subsidies en nog geen investeerders hadden. Er is veel projectwerk in de offshore industrie en daardoor veel onzekerheid. Daarin zijn we als bedrijf gegroeid en werken we nu samen met een gevarieerd team dat elkaar goed aanvult.”
Over MO4
-
MO4 biedt vier verschillende producten en diensten met één duidelijk doel: maritieme operaties efficiënter maken. Dit wordt bereikt door achteruitkijken om te leren (MO4 Analytics) en vooruitkijken voor optimalisatie (MO4 Forecasting/-PRO). De sensoren aan boord verzamelen data uit bewegingen, brandstofverbruik, gangway operaties en andere bronnen. De software verwerkt deze data tot relevante KPI’s en statistieken die gebruikers terugzien in de online webapplicatie. Met de MO4-analysesoftware worden toekomstige activiteiten slimmer gemaakt met informatie uit het verleden. De standaardversie en een PRO-versie gebruiken een uitgebreide database, de golfvoorspelling en input van gebruikers voor een nauwkeurige voorspelling. Het risico dat komt kijken bij kritische beslissingen wordt op deze manier verlaagd. MO4 werkt ernaar toe om deze methodologie de standaard te maken in toekomstige maritieme operaties. Huidige klanten opereren voornamelijk vanuit Nederland, België, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.
Niet te snel innoveren
Bij start-ups wordt nog veel vanuit de technologie geredeneerd; het product moet goed en stabiel zijn. In het begin was dat ook de behoefte bij Mark: “We hebben veel focus gehad op het bouwen zelf en iets schaalbaars neerzetten van scratch. Dat is vooral een intern proces. Nu werken we bewust veel samen met de klant. Voor de aansluiting met de praktijk en het goed leren kennen van de corporate wereld. Wie zit waar, wat is van belang, wat willen ze oplossen? We zijn veel in gesprek met klanten en komen het liefst elke maand samen. Ook gaan we mee offshore met de eindgebruiker om de specifieke behoefte te achterhalen. Zo moeten we ook naar ons team kijken. Zo willen we niet alleen developers en ingenieurs aannemen, maar ook mensen die meedenken met de klant. Alleen met technologie wordt een probleem niet opgelost. Klanten werken op een bepaalde manier en daar moet inzicht in komen. Als startend bedrijf is te ver voorlopen niet de beste optie, want dan kan het zijn dat klanten het concept niet snappen. Stapsgewijs ontwikkelen en samenwerken met de klant is een betere route. Als zij de waardepropositie inzien, dan pas worden stappen gemaakt.”
Innovatief klimaat creëren
Klanten willen hun schepen zo goed mogelijk inzetten en gebruikmaken van het volledige potentieel. Daarom wil MO4 toewerken naar een nieuwe standaard: “Onze software is altijd een beetje maatwerk, want een installatieschip heeft weer andere behoeften dan een klein onderhoudsschip. Met de data uit de software kunnen klanten sneller een windpark neerzetten en beter onderhouden. Zo creëren we samen een innovatief klimaat. Het verhaal om onze oplossing heen is heel belangrijk, omdat klanten een bepaald gevoel moeten krijgen bij het product. Dat heb ik ook moeten leren en daarbij kan ik terugvallen op onze investeerder met veel ervaring. Voor start-ups is het daarom goed om zo snel mogelijk een commercieel persoon te betrekken bij het bedrijf voor het maken van de vertaalslag.”