Met een druk op de knop beslissen om al dan niet uit te varen

Nieuwsbericht |
TKI Wind op Zee
Topsector Algemeen
|
MO4

Baanbrekend MKB: MO4

MO4 heeft een fundamenteel andere methode ontwikkeld om te bepalen of het al dan niet veilig is om aan offshore windparken te werken. De koppeling van weersvoorspellingen aan een hydromechanisch model doet geen uitspraken over golven maar over scheepsbewegingen. Tot meer dan een week vooruit kun je voorspellen wat een schip gaat doen. Dat levert 10-20 procent extra werkdagen op ofwel miljoenen euro’s. DNVGL en koplopers in de sector menen dat dit de methode van de toekomst is. Een interview met Mark Paalvast en Jelte Kymmell van MO4.

Voor welk probleem hebben jullie een oplossing gevonden?

“Op dit moment plannen bedrijven hun operaties op zee op basis van wind- en golfvoorspellingen voor de middellange termijn (7-8 dagen). Berekeningen over de verwachte hoogte, periode en richting van golven zijn bepalend om al dan niet uit te varen of, als ze al in het veld zijn, bepaalde werkzaamheden uit te voeren. Een ouderwetse methode die al sinds de tweede wereldoorlog in gebruik is. Weersvoorspellingen zijn weliswaar steeds nauwkeuriger geworden, maar de methode is in feite te simpel. Hij biedt te weinig informatie om goed te kunnen beslissen of het wel of niet veilig is. Door die grote onzekerheid bouwen bedrijven een ruime veiligheidsmarge in. Dat leidt tot vertraging en extra kosten, iets dat de offshore windindustrie zich niet kan veroorloven. Met onze methode kunnen we nauwkeurig scheepsbewegingen voorspellen. Daar gaat het uiteindelijk om.”

Wat houdt jullie oplossing in?

“Of je vanaf een schip kunt werken is niet zozeer afhankelijk van de golven maar van de bewegingen van het schip: rollen, slingeren, op- en neerwaartse bewegingen. Wij hebben een hoogwaardig hydrodynamisch model ontwikkeld waarin weersvoorspellingen geladen worden en die alle bewegingen van een schip van een half uur tot meer dan een week vooruit voorspelt. Dat model omvat een algoritmes en databases waarin jarenlange R&D-kennis over hydromechanica is verwerkt. De bemanning hoeft zich niet te verdiepen in alle data en berekeningen, dat doet het systeem. Het resultaat is een advies in hoeverre de weersomstandigheden het toelaten om aan de slag te gaan. Binnen welke limieten een schip inzetbaar is en welke scheepsbewegingen kritisch zijn, zal afhangen af van de operatie die gepland staat. Dat is interessant voor zowel de installatie als het onderhoud van windparken. Voor installatie heb je het over installeren van monopiles, TPs, grouten en kabels. Voor onderhoud is het met name interessant voor het overzetten van mensen. We hebben  verschillende modules ontwikkeld die aan boord of in de haven kunnen worden ingebouwd.”

Wat is zo baanbrekend aan jullie oplossing?

“Technisch is het innovatieve dat we het mogelijk maken om met een druk op de knop de scheepsbewegingen voor de komende dagen te zien. Alle processen zijn aan elkaar gekoppeld tot een geautomatiseerd systeem. Verder betekent onze methode een geheel nieuwe manier van werken. Een bedrijf kan op andere gronden beter onderbouwde beslissingen nemen.”

Wat levert jullie methode op?

“Wij vergroten de efficiëntie van de operatie. Een schip kost dagelijks €30.000 tot een paar ton. Dankzij onze methode kan het aantal werkdagen met 10-20% omhoog. Het vergroten van de inzetbaarheid kan de offshore windindustrie jaarlijks honderden miljoenen opleveren. We beperken tevens de risico’s door niet naar een plek te varen als het eigenlijk niet kan, zoals nu soms gebeurt. Verder biedt het statistische model een duidelijke, transparante manier van werken: achteraf kun je bepalen wat het weer was terwijl een sensor aan boord alle data valideert. De engineering van de operatie is eveneens een stuk simpeler en dus goedkoper; tot nog toe is iemand op kantoor daar een stuk langer mee bezig. In principe is onze methode toepasbaar voor alles wat beweegt op zee. Voor de meest weerkritische operaties, zoals het hijsen van zware lasten, werken vanaf kleinere schepen en het overzetten van mensen, zijn de directe voordelen het meest evident.”

Wat zijn jullie grootste uitdagingen?

“We moeten als klein bedrijf opboksen tegen de cultuur van 70 jaar in de sector om de golfhoogte als bepalende parameter aan te merken. Hen overtuigen dat ze andere keuzes moeten maken is heel lastig: ‘hoe werkt dat dan?’ Je moet iedereen meenemen en mensen trainen zodat ze snappen wat de getallen betekenen. De sector staat niet bekend om zijn flexibiliteit om te veranderen, zeker niet als in het verleden niets is misgegaan.”

Hoever zijn jullie nu?

“We hebben projecten uitgevoerd voor Rederij Groen, DEME, Acta Marine, Jack-Up Barge en Boskalis. Onze methode is gevalideerd en klaar om uitgerold te worden. Op initiatief van DNVGL voeren we met andere industriële partijen zoals Equinor, Subsea 7, TechnipFMC, Allseas, Heerema, Wintershall en Saipem, een Joint Industry Project uit om regels op te stellen voor het uitvoeren van operaties. In hun ogen heeft onze methode de toekomst. En TKI Wind op Zee ondersteunt een project met Marin en Acta.”

Wat zijn jullie vervolgstappen?

“Doorgroeien als organisatie. We willen meer modules ontwikkelen en ons systeem gebruiksvriendelijker maken. Het belangrijkste is echter om klanten te overtuigen. Daarom zetten we vooral in op marketing om onze bekendheid te vergroten. Als alles goed gaat hopen we over een aantal jaar 25 klanten en 50 systemen in bedrijf te hebben.”

 

Dit artikel is een bijdrage van InnovatieLink en Offshore Wind Innovators.

Lees meer over andere baanbrekende MKB's.