Masterclass Infrastructuur brengt lerende aanpak energietransitie in kaart

Nieuwsbericht |
Human Capital Agenda
|
'

Veel meer mensen opleiden, anders opleiden en veel huidige werknemers nascholen om de energietransitie te versnellen. Dat is de uitdaging waarvoor het beroepsonderwijs en zeker het mbo staat. 28 regionale onderwijscentra (roc's) en aoc’s ondertekenden in 2018 hiervoor een manifest. Ze werken samen in het landelijke mbo-programma 'De Uitdaging' aan 5 punten, waaronder een 'lerende aanpak' voor vmbo, mbo en bedrijven.

Veel roc’s en aoc’s (groen onderwijs op vmbo- en mbo-niveau) namen al met bedrijven uit de regio flinke stappen om mensen voor de energie-arbeidsmarkt klaar te stomen. Door landelijke samenwerking, verwachten ze meer snelheid te kunnen maken. Zo ontwikkelden ze afgelopen jaar een masterclass contextrijke infrastructuur.

Leren en experimenteren

In de masterclas leren roc’s en hun regionale partners, bedrijven en overheden hoe ze in de praktijk een leer- en experimenteeromgeving voor de energietransitie ontwikkelen en inrichten. "Wil je de energietransitie versnellen, dan moet je ook zorgen dat studenten tijdens hun opleiding bijvoorbeeld al leren wat een zonnepaneel is en hoe ze die moeten installeren. Dus het geleerde meteen in de juiste context in praktijk kunnen brengen. Maar hoe doe je dat in de praktijk? De masterclass helpt je daarbij", vertelt Corina Kuiper van Platform Talent voor de Technologie. Daar kunnen roc’s en aoc’s de masterclass aanvragen. In het platform werken werkgevers, werknemers en ministeries samen om jongeren in het onderwijs hun talenten voor technologie en ICT laten ontdekken.

3 dagdelen

De masterclass bestaat uit 3 dagdelen en kan elk moment van het collegejaar starten. Kuiper: "De workshop bestaat uit een startmoment met de betrokken onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden. Daarna volgt een inspiratiesessie, waarin je andere publiek-private samenwerkingsverbanden in ons land bezoekt. Tijdens de derde bijeenkomst bespreek je hoe je de contextrijke infrastructuur in jouw regio met je partners gaat vormgeven. We schrijven overigens niet voor hoe andere scholen dat moeten doen. Het doel van deze workshop is het stimuleren van de samenwerking tussen bedrijven en scholen.Contextrijke leer-en werkomgevingen zijn daarvoor een belangrijke voorwaarde", legt Kuiper uit.

De regio als campus

Martin de Haan was vanaf het allereerste begin betrokken bij de Uitdaging en het actieplan voor de workshop contextrijke infrastructuur die Kuiper heeft ontwikkeld. De Haan is programmadirecteur bij het publiek-private samenwerkingsverband van de Vakschool Technische Installaties (VTI) Amsterdam. "Corina heeft voor ons een aantal inspirerende initiatieven in beeld gebracht, die nu we nu in de workshop gebruiken om anderen te inspireren. En wat blijkt? Je kunt ook de regio met bestaande locaties en apparatuur als een klaslokaal beschouwen. Natuurlijk kun je ervoor kiezen om te investeren in een gebouw met nieuwe apparatuur, zoals in Dordrecht is gedaan met de Duurzaamheidsfabriek.

Ik versta onder campus een plek om te leren. Dat kan in een schoolgebouw zijn, in een stad als Amsterdam, of in een regio als Den Helder. Ook daar zijn technische bedrijven waarmee je kunt samenwerken. Als je apparatuur en gebouwen met elkaar deelt, hoef je niet in een (school)gebouw te investeren. Kortom, het gaat om een andere manier van kijken en in de workshop leer je wat het beste bij jouw positie past. Decentraal, zoals bij ons in Amsterdam, of centraal, zoals in Dordrecht"’

Meer weten?

Human Capital Agenda