Als voorloper in de energietransitie is het natuurlijk belangrijk dat wij naar onze CO₂-voetafdruk kijken. Daarnaast denken we graag met je mee.

Jazeker, ook websites hebben een CO₂-voetafdruk...

Het internet verbruikt veel elektriciteit. 416,2 TWh per jaar om precies te zijn. Dat is meer dan het gehele Verenigd Koninkrijk per jaar in totaal.

  • We maken gebruik van een groene server

    Heb jij een website? Check je ecologische voetafdruk op websitecarbon.com

  • Donkere modus

    Het weergeven van de website in de donkere modus zorgt voor een aanzienlijke energiebesparing ten opzichte van een witte achtergrond. Als bezoeker heb je in deze keuze qua weergave een directe invloed op de footprint van topsectorenergie.nl.

    Daarnaast kun je ook een hoop energie besparen door (OLED) schermen op de donkere modus te zetten.

  • De code van onze website

    Wij laden niks in voordat jij er actief naar vraagt. Of het nou gaat om code, afbeeldingen of video’s. Beheer je voorkeuren via de cookiebanner.

Nederland is momenteel aan een inhaalslag bezig met de opwek van duurzame energie. Dit vraagt om veel personeel in alle sectoren. De arbeidsmarktkrapte speelt hierin parten en dwingt bedrijven te werken aan een hogere arbeidsproductiviteit. Die ontstaat o.a. door betere taakgerichte scholing van medewerkers.

In opdracht van de Topsector Energie voerde ISSO een onderzoek uit naar Skills Intelligence in het algemeen en LXP’s in het bijzonder voor bij- en omscholing van professionals. Hierbij is de focus gelegd op de inzet van LXP’s in kleinere organisaties en Learning Communities. In dit rapport is de bijdrage van Skills Intelligence oplossingen aan effectievere om- en bijscholing van professionals onderzocht, met een specifieke focus op Nederlandse ervaringen met LXP-oplossingen. Daarnaast is een conceptueel implementatie framework voor AI-gedreven leer-ecosystemen ontwikkeld.

De impact van nieuwe Skills Intelligence leer- en ontwikkel oplossingen is afhankelijk van de mate van samenwerking bij de inrichting van het leerecosysteem. Als rapporteur breng ik daarom graag het concept implementatie framework voor AI-gedreven leer-ecosystemen onder de aandacht.
– Jan Cromwijk, ISSO

Gerichter en persoonlijker aanbod van cursussen
De kracht van LXP’s zit vooral in de mate waarin ze de leerervaring met behulp van AI-technieken personaliseren. Dit zorgt ervoor dat individuen kennis kunnen absorberen op hun favoriete en vaak ook meest efficiënte manier. Hierdoor verbetert de opname van kennis en voelen gebruikers zich meer betrokken bij hun werk of bij datgene wat zij moeten leren. Bovendien leert de LXP van de interacties met gebruikers wat resulteert in een voortdurende verbetering van de effectiviteit en efficiëntie in gebruik.

Hogere arbeidsproductiviteit
De inzet van LXP’s blijkt een aantal grote voordelen te hebben. LXP’s helpen met het aanbieden van een gerichter aanbod van passende leercontent omdat het is gebaseerd op de voorkeuren van werkenden. Dit leidt tot een effectievere én efficiëntere om- en bijscholing met een verhoging van de arbeidsproductiviteit tot gevolg.

Behoud van personeel en vermindering kosten
Naast betere om- en bijscholing draagt een grotere transparantie in taken en duidelijke en persoonlijke leerpaden bij aan het vergemakkelijken, het versnellen en het stimuleren van het leerproces. Dit zal tevens werkplek leren makkelijker maken en een gevoel van betrokkenheid van werknemers verhogen. In de praktijk blijkt dit te leiden tot een betere retentie van werknemers in belangrijke functies en tot de vermindering van de kosten van leerinitiatieven.

Kosten en baten nog onduidelijk voor Learning Communities
De onderzoekers bevelen aan om pilots op te zetten om de inpassing van LXP’s binnen kleinere organisaties en Learning Communities te testen. Tot nu toe worden dergelijke LXP’s vooral ingezet bij zeer grote (internationale) bedrijven. Hierbij is, ondanks een initiële investering op de lange termijn, een kostenreductie te verwachten.

Toekomstig onderzoek
Voor toekomstig onderzoek worden de volgende richtingen voorgesteld: het gezamenlijk aankopen van LXP-pakketten, het afwegen van het potentieel van AI tegenover technologische behoeften, de uitwisselbaarheid van vaardigheden via micro-credentials en het belang van persoonlijk contact in leercontexten.

*Het Degreed platform is één van de Learning Experience Platforms die met behulp van data over skills, job profiles en learning activities op basis van gedrag en keuzes van individuen aanbevelingen doet over welke leeractiviteiten nuttig kunnen zijn voor het individu.

Het verkorten van de "time to job" is belangrijk om de inzetbaarheid van werknemers te vergroten en de snelheid waarmee ze productief zijn te versnellen. We hebben nu meer dan ooit behoefte aan flexibele leerpaden die rekening houden met de individuele bestaande vaardigheden. Dit rapport illustreert dat we nu kunnen putten uit bewezen leertrajecten en de kracht van AI kunnen benutten. Dit vormt een veelbelovende kans voor onze sector en we willen dan ook zo snel mogelijk pilottrajecten starten.
– Frans van den Akker, TKI Energie & Industrie

Klik op de button hieronder on het rapport te downloaden.

Deze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken om een optimale gebruikerservaring te bieden. Je kunt je voorkeuren aanpassen .
Deze cookies zorgen ervoor dat de website naar behoren werkt. Deze cookies kunnen niet uitgezet worden.
Deze cookies zorgen ervoor dat we het gebruik van de website kunnen meten en verbeteringen door kunnen voeren.
Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen, zoals YouTube of Vimeo.
Deze cookie stellen onze advertentiepartners in staat om doelgerichter informatie te kunnen aanbieden.
Door categorieën uit te zetten, kan het voorkomen dat gerelateerde functionaliteiten binnen de website niet langer correct werken. Het is altijd mogelijk om op een later moment de voorkeuren aan te passen.